نماینده فســا در ادامه با اشاره به اینکه وجود قوانین و مدیران مزاحم، باعث شــده تا تولید کنندگان نتوانند ظرفیت‌هایشان را براى ســرمایه‌گذارى بــه کار گیرند، افزود: متاســفانه مســئولان افراد را از سرمایه‌گذارى و فعالیت در بخش خصوصى خسته مى کنند.
کد خبر: ۹۵۱۰۳۸
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۳ 25 March 2021

تابناک فارس به نقل از ایلنا:اگر چنــد دقیقه‌اى در ســامانه اموال مازاد بانک ها جست وجو کنید چندین و چند کارخانه در شــهرهاى مختلف کشــور بــراى خرید پیدا خواهیــد کرد.

به دنبــال طرح ایــن موضوع که بانک‌ها باید از بنگاه‌دارى خارج شوند، آنها موظف شدند اموال و دارایى‌هاى مازاد خود را بفروشند.

در چند ســال اخیر تلاش شده جلوى این روند گرفته شــود. از طرفى مســئولان، از جمله مسئولان قضایى، تاکید مى کنند نباید کارخانه اى را به بهانه معوقات بانکى بســت و از طرف دیگر مجلس قانونى را گذرانده که با اجراى آن تسویه معوقات بانکى تسهیل مى شود.

با این همه و حتــى اگر خوشبینانه تصور کنیم که فعلا روند جانشــینى تملیک کارخانه ها و کارگاه هــاى تولیــدى موقتا متوقف شــده، اما رونــد انباشــت بدهى وجود دارد و عــلاوه بر آن کارخانه‌هــاى تعطیل شــده به دلیل جانشــینى تملیک در بســیارى از نقاط کشور در حال خاک خوردن هستند.

در حال حاضر سود در نظر گرفته شده 18 درصد اســت و امسال و در راستاى اجراى تبصره 18 قــرار شــد وام با بهره 15 درصد داده شــود. مخارج جنبى را کــه درنظر بگیریم، تولیدکننده وامــى با بهره بیش از 20 درصد دریافت مى‌کند، اما شــرایط اقتصادى کشــور به گونه‌اى است که ســود تولید به میزان ســود بانکى نیست؛ نتیجه این مى‌شــود که تولیدکننده قادر به بازپرداخت وام خود نیســت و گرفتارى از همین جا شــروع مى شود.

دست خالی سرمایه‌گذاران از تسهیلات بانک ها

آن طور که فیروزى ســخنگوى کمیسیون صنایع و معادن مجلس مى‌گوید: متاســفانه در شــرایط فعلى ســرمایه‌گذاران بخش خصوصى از نظــام و تســهیلات بانکــى خیلــى بهــره نمى برند.

حجت‌الله فیــروزى با اشــاره به اینکه ایرادات ساختارى و بوروکراســى هاى ادارى و بانک ها و عدم استفاده از ظرفیت هاى بخش خصوصى و نداشتن مشوق هــاى مناســب بــراى این بخــش باعث شــده تا اقتصاد کشــور در ســال هاى گذشته با مشکلات متعــددى مواجه شــود، افــزود: اگرچــه در حال حاضــر بســیارى از افراد بــراى ســرمایه‌گذارى در بخــش خصوصــى اعــلام آمادگى کــرده‌اند، اما بوروکراســى هــاى اداراى و معیوب بودن نظام دیوان سالارى باعث شده تا سرمایه گذاران بخش خصوصى از ســرمایه گذارى بخش ناامید شــوند.

 

ســخنگوى کمیســیون صنایع و معــادن تصریح کرد: متاسفانه این موضوعات ببیشترین آسیب را به فعالان بخش خصوصى وارد مى کند که رفع این موضوعــات مى تواند به مراتب باعث رونق اقتصاد در کشــور شود.

نماینده فســا در ادامه با اشاره به اینکه وجود قوانین و مدیران مزاحم، باعث شــده تا تولید کنندگان نتوانند ظرفیت‌هایشان را براى ســرمایه‌گذارى بــه کار گیرند، افزود: متاســفانه مســئولان افراد را از سرمایه‌گذارى و فعالیت در بخش خصوصى خسته مى کنند.

ســخنگوى کمیسیون صنایع و معادن افزود: اگرچه بســیارى از افراد با سرمایه هاى زیاد قصد راه انــدازى واحدهــاى تولیــدى و کارخانجــات را دارنــد اما متاســفانه پیچ و خم هــا و گیرهاى نادرست ادارى، سبب مى شود که این افراد دیگر تمایلى براى فعالیت نداشته باشند.

نماینــده فســا با اشــاره به اینکه متاســفانه مشــکلات مذکور ســبب شــده تا افــراد به جاى ســرمایه گــذارى و راه انــدازى کارخانــه و واحد تولیــدى، ســرمایه هایشــان را وارد بانــک کنند و ســودبانکى را دریافــت کننــد و در نهایت قید فعالیــت و راه اندازى واحد تولیدى را بزنند؛ ادامه داد: هرچند که بسیارى از قوانین مانند قانون هاى رفع موانع تولید مى تواند بســیار مناســب باشد، اما شــاهدیم که این قوانین وارد مرحله عملیاتى نمى شود.

ضعف در پرداخت تسهیلات به تولید کنندگان

نماینده ســپیدان و بیضا نیز در این خصوص با اشــاره بــه اینکه نباید فراموش کــرد هر فردى کــه قصد راه انــدازى یک واحد تولیــدى را دارد در مرحلــه نخســت نیازمند حمایــت هاى مادى و معنوى از ســوى مســئولان اســت، گفت: اگرچــه افراد در شــرایط فعلى بــراى راه اندازى یک واحــد تولیــدى نیازمند تســهیلات و وام با بهره پایین هســتند، اما این اتفاق در اســتان رخ نمى دهد؛ به طورى که فارس یکى از اســتان هایى اســت که در پرداخت تسهیلات به این قشر بسیار عملکرد ضعیفى دارد.

محســن علیزاده با اشاره به اینکه ضعف و بوروکراسى در بانک هاى استان باعث شده فارس در پرداخت تسهیلات جزو اســتان هاى آخر قرار گیرد، بیان کرد: قطعا شوراى هماهنگى بانک هادر استان باید پاســخگوى این عملکرد ضعیف باشــد.

انتقال منابع استان به پایتخت

عضو کمیسیون اقتصادى با اشاره به اینکه متاسفانه این اقدامات باعث مى شــود تا کشــاورزان از دریافت تسهیلات پرهیز کنند، تصریح کرد: این مشکلات ریشــه در ســوء مدیریت بانک هــا دارد.

نماینده سپیدان و بیضا با اشاره به اینکه ضعف در پرداخت تســهیلات به افراد و تولید کنندگان توسط بانک هاى استان، باعث شده تا مسئولان از تهران منابع اســتان فارس را به دیگر اســتان ها انتقال دهند، ادامه داد: به بیان دیگــر مدیر عامل بانک ها در تهران زمانى که متوجه مى شــوند منابعشــان در اســتان فارس به افراد تولید کننــدگان پرداخت نشده است، این منابع را به دیگر استان ها انتقال مى دهند.

 

 

برچسب ها: فارس ، سرمایه گذاری ، صنعت
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار